Medlemsundersøkelsen

Vi spør medlemmene kvartalsvis om status i egen virksomhet i form av markedssituasjon og fremtidsutsikter. Dette er hovedfunnene fra undersøkelsen.

Hovedfunn Q2 2024

Medlemsundersøkelsen for Q2 er gjennomført i april 2024. Våren har vært preget av vedvarende høye priser, lånerenter og mindre disponibel inntekt for mange husstander. Dette preger også tilbakemeldingene fra medlemmene i Virke som har deltatt i undersøkelsen, men tilsynelatende er det vesentlig mer optimisme å spore blant medlemmene i april sammenlignet med forrige gjennomføring i januar 2024.

Totalt er det 38 prosent av medlemmene i medlemsundersøkelsen for Q2 som rapporterer at de har en svært eller ganske god markedssituasjon. Dette gjelder spesielt medlemmene innen husholdningsrettede og profesjonelle tjenester. Totalt i undersøkelsen har andelen som rapporterer om en god markedssituasjon, har økt siden forrige gjennomføring i januar 2024 da totalt er det 33 prosent av medlemmene i medlemsundersøkelsen rapporterte om det samme.

Videre er det totalt 29 prosent som rapporterer om en svært eller ganske dårlig markedssituasjon i april 2024, som er marginalt lavere enn i Q1 da 33 prosent svarte det samme. I undersøkelsen for Q2 er det spesielt virksomhetene innen bygg og handel som rapporterer om svært eller ganske dårlig markedssituasjon.

Medlemmene i undersøkelsen for Q2 er mer optimistiske om fremtidsutsiktene sammenlignet med forrige kvartal. Totalt er 26 prosent av virksomhetene i undersøkelsen som tror på bedre markedssituasjon neste tre måneder sammenlignet med i dag. Dette gjelder på tvers av bransjene i undersøkelsen.

I undersøkelsen for andre kvartal er det flere forhold som påvirker fremtiden til medlemmene. Totalt er det flest, 58 prosent, som peker på at innkjøpspriser vil påvirke fremtidsutsiktene. Dette gjelder spesielt for virksomhetene innen handel. I tillegg til innkjøpspriser er det mange som peker på at kjøpekraft i husholdningene vil påvirke fremtidsutsiktene til virksomhetene. Også dette gjelder spesielt innen handel.

Segmenter i undersøkelsen

Forbrukerrettede tjenester
Dette er virksomheter innen service, reiseliv, trening og aktiv helse, kultur og produsentforeningen.

Bedriftsrettede tjenester
Dette er virksomheter som tilbyr profesjonelle tjenester innen finans, rådgivning og teknologi.

Handel
Dette inkluderer virksomheter innen byggevarehandel, dagligvare, faghandel, hus og hjem, servicehandel og helseindustri.

Bygg
Dette inkluderer virksomheter innen byggenæringen.

Markedssituasjon

Resultatene fra andre kvartal viser at 38 prosent av medlemmene i undersøkelsen rapporterer om en god markedssituasjon i dette kvartalet. Dette er høyere enn i første kvartal da 33 prosent svarte det samme.  

Samtidig er det totalt 29 prosent av medlemmene i undersøkelsen for andre kvartal, som opplever en svært eller ganske dårlig markedssituasjon i denne perioden, og dette gjelder spesielt innen bransjer som byggevarehandel og hus og hjem.

Forventninger markedssituasjon

Resultatene fra første kvartal viser at medlemmene i undersøkelsen har mer optimistiske forventninger til markedssituasjon neste tre måneder, sammenlignet med første kvartal 2024. Totalt er det 26 prosent som forventer en bedre markedssituasjon neste tre måneder sammenlignet med i dag. Dette er en betydelig endring sammenlignet med første kvartal da 18 prosent av medlemmene i undersøkelsen svarte det samme. Resultatene indikerer at optimismen gjelder et bredt spekter av bransjer og er gjennomgående både blant handel, bygg, husholdningsrettede tjenester og profesjonelle tjenester.

Samtidig er det kun 9 prosent av medlemmene i undersøkelsen som forventer at markedssituasjonen vil være dårligere neste tre måneder sammenlignet med i dag. Dette er vesentlig mindre andel enn i forrige kvartal da 19 prosent svarte det samme.

Faktorer som påvirker fremtidsutsiktene

Av faktorene kartlagt i undersøkelsen, er det flest som peker på at innkjøpspriser og kjøpekraft i husholdningene i stor grad vil påvirke fremtidsutsiktene for virksomheten. Sammenlignet med forrige kvartal er det fremdeles disse faktorene som flest mener påvirker fremtidsutsiktene mest.

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene