Onlinekurs - Arbeidstid – hva sier loven?
Når og hvor mye er det lov å jobbe? Hvilke bestemmelser har betydning for hvordan vi organiserer arbeidet vårt? Er arbeidstidsreglene annerledes på hjemmekontoret?
Læringsutbytte
Etter kurset vil du være i stand til å vurdere om egne arbeidstidsordninger er innenfor arbeidsmiljøloven bestemmelser. NB! Kurset går ikke igjennom turnusspørsmål.
Vi går gjennom følgende temaer
- Alminnelig arbeidstid
- Er reisetid arbeidstid?
- Pauser og hviletid
- Overtid og merarbeid
- Gjennomsnittsberegning
- Nattarbeid og helgearbeid
- Rett til redusert arbeidstid eller fleksibel arbeidstid
- Unntak for ledere og ansatte i særlige uavhengige stillinger
Kurset passer for
Ledere og personer med ansvar for lønn og administrasjon.
Kurset gjennomføres som et digitalt kurs på teams.
Kursholdere
Ofte stilte spørsmål
-
Om påmeldingsregler
-
Slik får du tilgang til onlinekurset
-
Er det noe annet du lurer på?
Arbeidstid og overtid
Arbeidsmiljøloven (AML) gjelder som hovedregel for alle som er ansatt hos en arbeidsgiver. Reglene om arbeidstid gjelder alle ansatte unntatt arbeidstakere med ledende eller særlig uavhengig stilling. Tariffavtaler kan inneholde avvikende bestemmelser, som må følges for de virksomheter som er bundet av disse.
Få Arbeidsgiverguiden kostnadsfritt i 3 måneder
Er du medlem og deltar på dette kurset får du Arbeidsgiverguiden kostnadsfritt i 3 måneder!
Arbeidsgiverguiden er ikke bare et oppslagsverk innen arbeidsrett, du får også tilgang til mange av verktøyene du trenger som leder, og du kan trene deg opp på arbeidsrett på en interaktiv og engasjerende måte!
Våre maler er utviklet av Virkes eksperter innen arbeidsrett, slik at du kan være trygg på at du alltid er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter
Gode råd, rett i innboksen!
Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.
Snart i mål...
Smart valg!
Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv.
Dette skjer hos Virke!
Se alle kurs og konferanserGrunnkurs i arbeidsmiljø/HMS - 40 timer
Dette er et lovpålagt 40 timers kurs for verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Vi gir deg den grunnleggende innføringen i regelverket, arbeidsmiljøfaktorer, rollefordelingen og hvordan man bygger et godt arbeidsmiljø.
Kurs i presentasjonsteknikk
Velkommen til vårt kurs i presentasjonsteknikk – ditt nøkkelverktøy for å oppnå større gjennomslagskraft i ethvert forum!
Arrangerer du treningsreiser?
En rekke treningssentre og personlige trenere tilbyr treningsreiser for sine medlemmer. For mange er dette et utmerket initiativ som fremmer treningsmotivasjon og lojalitet blant medlemmene.
Onlinekurs i teamledese
Slik kan du inspirere og videreutvikle ditt team for nå organisasjonens mål.
Effektiv tidsutnyttelse med kunstig intelligens: Et kurs i fremtidsrettet produktivitet - Online
Ønsker du å lære mer om kunstig intelligens og hvordan du kan ta i bruk teknologier som ChatGPT til å bli mer effektiv og produktiv? Da de er dette kurset for deg! I dette kurset får du en grunnleggende introduksjon til bruk av kunstig intelligens. Itera sine KI-eksperter vil gi deg faglig påfyll i kunstig intelligens og du vil heve kompetansen din for hvordan man kan bruke KI-verktøy for å frigjøre tid.
Kontakt
Slik bruker du medlemskapet
Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.