Bærekraftsrapportering – CSRD

Hvordan komme i gang med bærekraftsrapportering – og hvordan bruke det til styring?

Kurset gir deg innføring i kravene for rapportering i tråd med EUs nye direktiv for bærekraftsrapportering, CSRD. I løpet av kurset vil du få oversikt over kravene i CSRD og den europeiske rapporteringsstandarden ESRD. Deltakerne vil utfordres på ledelse og organisering av arbeidet med rapportering. I tillegg vil du få et innblikk i hva markedsføringsloven og EUs direktiv mot grønnvasking, The Green Claims Directive, har å si for din virksomhet

Kurset er rettet mot virksomheter i handels- og tjenestenæringen, og gjennomføres i samarbeid med konsulentselskapet PWC og Bergen næringsråd. Kurset er spesielt godt egnet for deg som er en del av ledergruppen og har lederansvar innenfor bærekraft eller jobber med finansiell rapportering. Kurset passer også godt for deg som er medlem av et styre for en virksomhet i handels- og tjenestenæringen.

Kurset går over to dager og består av en kombinasjon av tradisjonell undervisning og foredrag, og arbeid med konkrete case i grupper. 

Læringsutbytte

  • CSRD og European Sustainability Reporting Standard – hva standarden har og ikke har til felles med andre etablerte standarder for bærekraftsrapportering (GRI, CDP m.fl.)
  • De konkrete kravene virksomheten blir møtt med, inkludert kravet til omstillingsplane
  • Hvordan etablere systemer og rutiner for rapporterin
  • Forankring i selskapets styre, ledelse og strategi
  • Dobbel vesentlighetsvurdering – hvordan organisere arbeidet

    Kursinnhold

    Dag 1:

    • Introduksjon til bærekraft - hva betyr egentlig dette med "ESG"
    • Introduksjon til bærekraftsdirektivet CSR
    • "Grunnmuren" i CSRD: Dobbel vesentlighet - hva er det og hvordan gjennomfører man en god vurdering
    • Kobling mellom bærekraft og virksomhetens forretningsstrategi og omstillingsplane
    • CSRDs krav til beskrivelse av generelle prinsip
    • ESRS (European Sustainability Reporting Standard) og andre standarder for rapportering - hvordan gå fra frivillige rammeverk (GRI, CDP osv) til å rapportere i henhold til kravene i CSRD
    • Casearbeid – forankring i ledelse og styre

    Lederrefleksjon og mingling klokken 16.00 - 18.00:
    For å oppsummere dag 1, inviterer vi til en ledersamtale og litt uformell mingling. Vi serverer noe å bite i og litt i glasset. Målet er at deltakerne danner et nettverk og kan bruke hverandre til å sparre med i arbeidet med bærekraftsrapportering.

    Dag 2:

    • Rutiner for rapportering i selskapet – hvor bør ansvaret ligge og hvordan kommer man i gang? 
    • God rapporteringspraksis og datakvalitet - hvilke deler av CSRD vurderes som særlig krevende (kvantitative vs kvalitative rapporteringskrav)?
    • Markedsføringsloven og Green Claims (EU) – hva regulerer grønne påstander i forbruker- og selskapskommunikasjon.
    • Roller og strategier i kommunikasjon av bærekraft – hva gjør selskaper når de vil formidle arbeid med bærekraft.
    • Samhandling mellom markedsavdeling (kundekommunikasjon) HR (internkommunikasjon og employer branding), bærekraft (fag) og compliance (finans/juridisk).

    Samarbeidspartner

    Foredragsholdere og innledere:

    • Inki Brown

      Director Strategy & Sustainability, PWC Bergen
    • Tord Dale

      Leder for bærekraft, Hovedorganisasjonen Virke

      Før han kom til Virke var han partner i klimakonsulent-selskapet Footprint, hvor han blant annet har jobbet i skjæringspunktet mellom forretningsutvikling, politikk og kommunikasjon. Tord har en master i strategi, innovasjon og ledelse, og erfaring med prosessledelse og bruk av verktøy som Design Thinking, Google Sprint og Lean-Startup.

    • Solveig Irgens

      Prosjektleder/seniorrådgiver, Hovedorganisasjonen Virke

      Solveig Irgens har bakgrunn som prosjektleder og energi- og miljørådgiver i bygg- , anleggs og eiendomsbransjen.

    Ofte stilte spørsmål

    • Er det servering på kurset?

      Deltakeravgiften dekker full bevertning.

      • Morgen: Kaffe/te og frukt
      • Formiddag: Lunsj
      • Ettermiddag: Kaffe/te og kake
      • Halvdagskurs har lett servering i kurslokalet

    • Hvilke påmeldingsregler gjelder?

      • Ved avmelding belastes 20 % av deltakeravgiften, minimum 500 kroner.
      • Påmelding er bindende etter 14 dager før kursdato, og eventuell av-melding må skje skriftlig. Ved avmelding etter 14 dager før kursdato belastes full deltakeravgift. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre i virksomheten.
      • Vi tar forbehold om endringer i programmet som skyldes forhold utenfor vår kontroll.
      • Vi tar forbehold om avlysning av kurs frem til 14 dager før kursstart. Vi kan ikke være økonomisk ansvarlig for eventuelle utgifter som for eksempel reiseutgifter ved en avlysning.
    • Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?

      Å delta på et kurs eller en konferanse er en intensiv læringsopplevelse. For at du skal få best mulig utbytte av din deltakelse blir det utdelt eller tilsendt undervisningsmateriell på de fleste av våre kurs.

    • Er kurslokale tilrettelagt funksjonshemmede?

      De fleste av våre kurssteder er tilrettelagt for funksjonshemmede.
      Gi beskjed om eventuelle funksjonshemminger sammen med påmeldingen, slik at vi kan tilrettelegge på best mulig måte.
      Hvis kursstedet ikke har nødvendige fasiliteter kan kursavgiften refunderes.

    • Kan kurset leveres bedriftsinternt?

      Vi kan tilby kurs fra vår kursportefølje som bedriftsinternt kurs for Virke medlemmer på forespørsel.

      Kursene arrangeres i deres eller våre lokaler, alt etter hva som passer best.

      Bedriftsinterne kurs

    • Har du spørsmål om et kurs?

      Kontakt oss på

      Tlf 22 54 17 00 eller

      e-post 

    Gode råd, rett i innboksen!

    Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.

    Du kan melde deg av når som helst.

    Snart i mål...

    Smart valg!

    Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv. 

    Dette skjer hos Virke!

    Se alle kurs og konferanser
    1. IATA og reisebyråene – et skjebnesamarbeid som må moderniseres

      IATA har vært avgjørende for at reisebyråer over hele verden kan selge flybilletter på en sikker, standardisert og effektiv måte. Men de siste årene har det vært store endringer i markedet.

    2. Nyheter i arbeidsrett

      Vi går gjennom ferske dommer og nyheter på arbeidsrettsfeltet, og har trukket frem de viktigste poengene du som er arbeidsgiver eller har personalansvar bør kjenne til.

    3. Grunnkurs i arbeidsmiljø/HMS - 40 timers onlinekurs

      Dette er et lovpålagt 40 timers kurs for verneombud og arbeidsmiljøutvalg. Vi gir deg den grunnleggende innføringen i regelverket, arbeidsmiljøfaktorer, rollefordelingen og hvordan man bygger et godt arbeidsmiljø. Dette er et onlinekurs.

    4. Prosjektledelse

      Bli en god prosjektleder! Få trening i metoder som sikrer godt samspill og gjennomføringskraft i prosjekter.

    5. Ombrukskartlegginger 2.0

      I samarbeid med Nasjonal kunnskapsarena for ombruk i byggebransjen, inviterer Virke til webinar om ombrukskartlegginger i bygninger. Det er gått ett år siden det kom krav til ombrukskartlegginger i byggteknisk forskrift. Hva skjer med disse kartleggingene – og fører det til at flere byggevarer og materialer faktisk blir ombrukt?

    Kontakt

    Medlemskap i Virke

    Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

    • Få hjelp med HR og arbeidsrett

      Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

      Hjelp for arbeidsgivere

    • Forretningsjuridisk bistand

      Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

      Forretningsjuridisk bistand

    • Gunstige fordelsavtaler

      Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

      Se alle fordelsavtalene