Bærekraft for små og mellomstore virksomheter - strategi og praktisk gjennomføring - kurs
Fra 2025 kommer det nye krav til bærekraftsrapportering for store virksomheter. Små og mellomstore virksomheter som leverer produkter og tjenester til større virksomheter eller det offentlige må forvente å dokumentere arbeid med bærekraft.
Kurset går gjennom verktøy du kan bruke for å engasjere og forankre bærekraftsarbeidet hos ansatte, ledelse og styre i virksomheten. Deltakerne får en enkel mal på bærekraftstrategi som kan brukes i egen virksomhet. Presentasjonsmateriell som kan brukes i egen virksomhet.
Du lærer
- Hvordan en helhetlig bærekraftstrategi bør bygges
- Å gjøre en enkel verdikjedeanalyse for å vurdere miljøpåvirkning fra virksomheten
- Hvordan en gjennomfører og leder en vesentlighetsvurdering
- Å ta områder fra vesentlighetsvurdering over i strategi og setter mål
- Å kommunisere bærekraft i tråd med gjeldende regler for grønn markedsføring
Etter kurset vil du kunne
- Organisere bærekraftsarbeid i virksomheten og utvikle en plan/strategi
- Lede en workshop for verdikjedeanalyse og vesentlighetsvurdering
- Prinsipper for hvordan arbeidet bør rapporteres og formidles til ansatte og kunder
Kurset passer for
Kurset passer for alle som skal ha - eller ønsker å ta et ansvar for bærekraft i virksomheten, ledelse i små og mellomstore selskaper, styremedlemmer eller andre ansatte som skal arbeide med bærekraft. Det er ingen krav til forkunnskap. Du får størst utbytte av kurset dersom dere skal lage en ny eller bearbeide en eksisterende bærekraftstrategi. Kurset har en praktisk tilnærming og deltakerne vil få maler som de kan bruke i egen virksomhet.
Kursholdere
Tord Dale
Leder for bærekraftSolveig Irgens
Prosjektleder/seniorrådgiver
Ofte stilte spørsmål
-
Er det servering på kurset?
-
Hvilke påmeldingsregler gjelder?
-
Vil det bli delt ut undervisningsmateriell?
-
Er kurslokale tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse?
-
Kan kurset leveres bedriftsinternt?
-
Har du spørsmål om et kurs?
Gode råd, rett i innboksen!
Hold deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv, få gode råd til hvordan du tilpasser deg og motta invitasjoner til kurs, frokostmøter og webinarer.

Snart i mål...

Smart valg!
Vi holder deg oppdatert på det som rører seg innen norsk arbeidsliv.
Dette skjer hos Virke!
Se alle kurs og konferanserPsykologisk trygghet på arbeidsplassen - Digitalt kurs
For bedre prestasjoner, mer læring og godt arbeidsmiljø
Hvordan gjennomføre en ryddig oppsigelsesprosess? - Kurs
I en oppsigelse er det viktig med en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Vi viser hvordan du kan gjøre dette på en forsvarlig måte.
Fellesopplæring med Fellesforbundet
Fellesopplæring med Fellesforbundet: lokal lønnsavtale etter Grossistoverenskomsten § 8.1
Fellesopplæring med Fellesforbundet
Fellesopplæring med Fellesforbundet: lokal lønnsavtale etter Grossistoverenskomsten § 8.1
Fellesopplæring med Parat og YTF
Fellesopplæring med Parat og YTF: lokal lønnsavtale etter Grossistoverenskomsten § 8.1
Kontakt
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.