Julehandelen

Hvordan blir julehandelen? Hvor mye penger kommer nordmenn til å bruke på gaver, mat og drikke? Her finner du prognoser for julehandelen, analyser for ulike bransjer og løpende oppdateringer. 

Årlige prognoser

Virke lanserer hvert år løpende prognoser og tall på nordmenns julehandelsvaner. Estimatene er blant annet fordelt på snittforbruk per person, fordeling på fylke, bransje og kategori. 

Nordmenn skal julehandle for 133 milliarder kroner

Tre prosent opp fra i fjor
Nordmenn vil bruke 133 milliarder kroner på årets julehandel. Det er en økning på 3 prosent fra fjoråret. Hver og en av oss vil i snitt bruke ca 12 500 kroner på julegaver, mat og drikke. Det inkluderer alt av gaver, dagligvare og vinmonopol. Det er fire prosent mer enn i fjor. Samlet anslår Virke at det vil bli handlet i norske butikker og nettbutikker for i alt 64,2 milliarder kroner i november og 69 milliarder kroner i desember.

Hvorfor ser det så lyst ut?
Lavere strømpriser, fortsatt lav arbeidsledighet, tydeligere utsikter til at rentetoppen er nær gir nordmenn større tro på sin egen privatøkonomi inn mot årets jul.

Likevel handler vi annerledes
Det har skjedd en endring i nordmenns kjøpevaner: Vi kutter ned på de aller dyreste varene samtidig som vi gjør mer gjennomtenkte kjøp. Vi handler mindre på impuls.

Økende netthandel

For november og desember samlet anslår Virke at norske forbrukere vil handle for rundt 25 milliarder kroner på nett. Det er en økning på rundt 4 prosent fra i fjor, og mer enn dobbelt så mye som ble brukt på netthandel i 2019.

Julehandelen er spesielt viktig for lekebutikkene, gullsmedene og bokhandlerne

For lekebutikkene er omsetningen i desember tre ganger så høy som de andre månedene i året. For gullsmedbutikker og bokhandlere 2,4 ganger så høy. Det viser tallene fra i fjor. Viktigheten av desember er fallende, noe som trolig henger sammen med forskyving av handel til november.

Nesten femti prosent forventer at omsetningen under Black Week skal bli dårligere enn i 2022 

18 prosent av medlemmene som skal avholde BF/BW forventer at omsetningen blir litt større enn i 2022. Det er størst andel innenfor de som selger møbler og interiør som har lavere forventninger til omsetningen. Vi har generelt sett en klar tendens til at disse bransjene har hatt lavere omsetningsutvikling den siste tiden sammenlignet med andre faghandelsbransjer som klær, sko og kosmetikk.

Klima & miljø er viktig for de som ikke avholder Black Week

Black Week er vanligst faghandelsbransjene utenom byggevarehandel. Blant disse bransjene er andelen som vil avholde Black Week noe lavere sammenlignet med de to siste årene (44 prosent mot 49 prosent). Blant de som svarer at de ikke vil arrangere BW så trekkes frem flere ting: økonomiske hensyn (lønner seg ikke), hensyn til klima – og miljø samt at det ikke passer deres merkevare.

Interessert i unike data koblet med offentlig statistikk?

Slik bruker du medlemskapet

Som medlem i Virke får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene