Kompetanse og utdanning
Virkes medlemmer står i kontinuerlig omstilling. Tilgang på kvalifisert arbeidskraft er blant de største utfordringene for å være konkurransedyktig i fremtiden. Forbrukernes endrede vaner og forventninger, ny teknologi og tøff internasjonal konkurranse, krever en utdannings- og kompetansepolitikk som spiller på lag med arbeidslivet.
Innhold på siden
Vi jobber for tettere kobling mellom utdanning og næringsliv
Utdanningssystemet må dimensjoneres etter arbeidslivets behov for kompetanse. Det er behov for økt satsing på høyere yrkesfaglig utdanning som leverer arbeidsrettede utdanningstilbud.
For at utdannings- og opplæringstilbud skal treffe arbeidslivets kompetansebehov, må arbeidslivet i større grad definere kompetansebehovene, og være med å drive frem utviklingen av tilbudene. Virke mener at bransjeprogram som modell for å utvikle opplæringstilbud må styrkes og videreutvikles.
I tillegg må myndighetene bevilge midler til å realisere en kompetanseportal for virksomheter. Det er i dag manglende og fragmentert informasjon om hva slags tilskuddsordninger og studietilbud som finnes for å dekke virksomheters kompetansebehov.
Siste nytt
-
: Fagdag for fag- og yrkesopplæring
Tirsdag 28. januar samlet Virke medlemmer til fagdag for fag- og yrkesopplæringen. Statssekretær fra Kunnskapsdepartementet, Sindre Lysø åpnet dagen. Vi hadde flere spennende innlegg. Blant annet fortalte ASKO om hvordan de jobber med lærlinger, Ungt Entreprenørskap viste frem sitt arbeid med å få ungdom til å velge praktiske fag og Fleksibel Utdanning Norge sparket i gang diskusjon om hvordan vi kan sikre utdanningstilbud i hele landet.
De fleste deltakerne var knyttet til opplæringskontorer/samarbeidsorganer. Har du ikke hørt om opplæringskontorene? Fag- og yrkesopplæringen i Norge er unik i måten vi lærer opp fagarbeidere. Ordningen eies av partene og myndighetene i samarbeid, og det er mange bedrifter, opplæringskontor og andre aktører som strekker seg langt for å sikre relevant og god yrkesfagskompetanse. Opplæringskontorene er bindeleddet mellom bedrift og skole og avlaster bedrifter som tar i mot lærlinger med en rekke praktiske oppgaver.
Det siste året har det skjedd store endringer i fag- og yrkesopplæringen. Regjeringen har gjort en rekke utvidelser i rettighetene og det er utviklet mer fleksible ordninger for å ta et fagbrev. Det er et stort potensial her til å utvikle fleksible gode løsninger for å tilpasse fag- og yrkesopplæringen for framtiden, men for å lykkes må partene være tett på, og vi må ta arbeidslivets behov på alvor. Bruk kompetansen til opplæringskontorene! De kjenner bedriftene og har fagkompetansen for å lykkes.
Som Virke-medlem er det bare til å ta kontakt dersom du har spørsmål om fag-og yrkesopplæring! -
: Kompetansereformutvalgets forslag må bli til politikk så snart som mulig
Utvalget har utredet hvordan Norge skal lykkes med livslang læring i arbeidslivet. Partene i arbeidslivet står samlet om at mer av kompetanseutviklingen må skje i arbeidslivet og i kombinasjon med jobb. På bakgrunn av innspillsrunder og svar fra medlemsundersøkelsen, har Virkes medlemmer satt et tydelig preg på innholdet i anbefalingene.
-
: Virke og HK enige i årets lønnsoppgjør
-
Nytt utvalg skal foreslå en kompetansereform i arbeidslivet
-
: Egen utdanning for sceneteknikk godkjent
Virke, CREO og Fagskolen Oslo går sammen om et kompetanseløft for sceneteknikken. Gå til pressemeldingen
Gjennomslag
-
Forskrift til ny opplæringslov: Flere får rett til videregående opplæring
-
Regjeringen kompenserer privatskolene med 484 millioner kroner
-
Regjeringen foreslår 11,5 millioner kroner til tiltak for kvalitetsutvikling i fagskolesektoren
Bransjeprogram - utdanning for arbeidslivet
Bransjeprogram tilbyr gratis kurs og utdanning laget av arbeidslivet, for arbeidslivet. Ordningen ble opprettet for å sikre at arbeidslivet får tilgang på den kompetansen de har behov for ved at det utvikles opplæringstilbud ut ifra hva bransjen selv har behov for. Det er et trepartssamarbeid mellom staten og partene i arbeidslivet. Det er politisk bestemt hvilke bransjer som får tilskudd til bransjeprogram for kompetanseutvikling.
Virke sitter i programområdestyret for følgende bransjeprogram:
- Finans
- IKT
Bedre sammenheng mellom arbeidsmarkedstiltak og kompetansepolitikk
Den beste læringen skjer på jobb. Ordninger som reduserer arbeidsgivers risiko ved arbeidspraksis og ansettelse må forbedres og benyttes mer. Nav må også utvikle sine arbeidsmarkedstiltak slik at de treffer kompetansebehovene i den enkelte bransje. Virke jobber med et innovativt prosjekt innen dagligvare og utvikler selv et opplæringsløp for fremtidige arbeidstakere i bransjen basert på bedriftenes konkrete behov for kompetanse sammen med Nav og medlemmene våre Coop, Bunnpris og Kiwi.
Prosjektet heter “Handelslappen” og er rettet mot flyktninger som skal inn i norsk arbeidsliv.
Kompetanse om kompetanse – hva sier forskning?
I dette webinaret møter du Dorothy Sutherland Olsen fra NIFU, Cecilie Reitan Schrøder Kjedeleder og HR ansvarlig i Christiania Belysning og fagsjef for kompetansepolitikk i Virke, Kristine Bettum, i en samtale om hvordan læring skjer på arbeidsplassen.
Handelslappen
Handelslappen er et pilotprosjekt for å inkludere flere i arbeidslivet. Handelsbransjen har behov for kompetent arbeidskraft – denne utfordringen svarer Handelslappen på.
Her deltar mennesker i et prosjekt hvor de gjennom teori, norskopplæring og praksis i butikk får opparbeidet seg kompetanse og ferdigheter relevant for handelsbransjen. Etter endt kurs får deltagerne et diplom som dokumenterer ferdigheter og kompetanse.
Økt synliggjøring av den omfattende opplæringen som arbeidsgivere tar ansvar for
Over halvparten av yrkesaktive som har grunnskole som høyeste fullførte utdanning, jobber i handels- og tjenestenæringene. Risikoen for at personer mister jobben og ikke kommer tilbake i arbeidslivet, er større blant de som har kort utdanning og ikke har dokumentasjon på kompetansen de besitter. Det gjør mange ansatte i handels- og tjenestenæringene sårbare for omstilling.
Vi mener derfor det er behov for et nasjonalt system for realkompetanse som synliggjør og anerkjenner læringen som skjer i arbeidslivet. Et slikt system vil kunne styrke arbeidsplassen som læringsarena, bidra til mobilitet i arbeidslivet og synliggjøre karriereveier innen handels- og tjenestenæringene.

Balansekunst - Hvordan beskrive kompetanse som bygges opp i arbeidslivet?
Virke har utviklet en modell for å synliggjøre og vurdere kompetanse man har bygget opp i arbeidslivet. I utdanning har vi standarder som både forstås og verdsettes, men dette har ikke vært like enkelt i arbeidslivet. Balansekunst viser hvordan vi kan kartlegge kompetansebyggingen som skjer mens vi er på jobb og hvordan vi kan uttrykke kompetansestandarder fra arbeidslivet.
Uansett om du har en mastergrad eller om du har jobbet i 5 år så har du tilegnet deg kompetanse, og vi må kunne forklare hva den kompetansen er, uavhengig av hvor den er bygget opp.
Fag- og yrkesopplæring
-
Lærlinger
-
Regionale kontaktpersoner for fag- og yrkesopplæringa
Er du interessert i å sikre rekruttering til faget ditt? Bli medlem i prøvenemd!
Alle som skal opp til en praktisk fagprøve eller svenneprøve må vurderes av en prøvenemnd. Prøvenemndsmedlemmer blir oppnevnt av fylkeskommunen for 4 år av gangen, og må gjennomgå en obligatorisk opplæring.
Det er et stort behov for flere medlemmer i ulike prøvenemnder. Er du interessert i å sikre rekruttering til faget ditt og sikre kvalitet i fag- og yrkesopplæringa, burde din virksomhet delta i prøvenemnder.
Når prøvenemnda bedømmer en fag-/svenneprøve eller kompetanseprøve, er du med på å legge premissene for den faglige standarden. Arbeidet er viktig for den enkelte kandidat, for arbeids- og næringslivet og for samfunnet for øvrig.
Prøvenemndene har ansvar for å lage og vurdere prøver etter gjeldende forskrifter. Arbeidet innebærer kvalitetssikring av prøvesteder, utarbeidelse av prøver, vurdering og dokumentasjon av prøvearbeidet.
-
Slik melder du interesse
Opplæringstilbud og støtte
Det anbefales å jobbe systematisk med kompetanseutvikling i din virksomhet. Slik vil du sikre at virksomheten har kompetansen som trengs for å nå virksomhetens mål.
Vi tilbyr en rekke verktøy, kurs og webinarer og egne ressurser for lederutvikling. For økonomsik støtte til kompetanseutvikling, administrerer Virke flere fond som du som medlem kan søke om midler fra.
I tillegg finnes det offentlige tilskuddsordninger til kompetanseutvikling.
Her får du oversikten:
Offentlige tilskuddsordninger
-
Midler til bedriftsintern opplæring (BIO-midler)
Ved større omstillinger kan virksomheter få tilskudd fra fylkeskommunen til opplæring av ansatte for å unngå oppsigelser. Formålet med ordningen er å bidra til kompetanseheving og omstilling av ansatte.
-
Kompetansepluss
Ordningen gir virksomheter tilskudd til opplæring av ansatte i grunnleggende ferdigheter. Kompetansepluss skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet.
Slik bruker du medlemskapet
Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.