Hjelpesenter for Virkes digitale tjenester

Generelt om Virkes digitale tjenester

  • Jeg mottar ikke engangskoden på e-post

    Dersom du har problemer med å motta engangskoden, kan du prøve følgende:

    1. Sjekk at du er logget inn med riktig e-postadresse.
    2. Sørg for at du er innlogget og følger med på e-postadressen engangskoden blir sendt til.
    3. Se etter e-posten fra ikkesvar@virke.no i søppelpost/spam-mappen.

    Dersom engangskoden kommer forsinket, kan dette skyldes at e-postsystemet ditt bruker lang tid på å filtrere gjennom meldingen og vurdere om det er spam eller ikke. Vi anbefaler da å gjøre følgende:

    • Ta kontakt med egen IT-ressurs og undersøk om brannmuren i e-postsystemet blokkerer meldingen fra ikkesvar@virke.no

     Ta kontakt med kundeservice. Hvis du har forsøkt alt over, ta kontakt med kundeservice@virke.no enten via e-post eller på tlf : 22 54 17 00 (tast 2).  

  • Hvordan melder jeg ifra om problemer?

    For at vi raskt skal kunne sette oss inn i problemstillingen, anbefaler vi at du sender en e-post til  med følgende informasjon:

    1. Hva gjelder problemet?
    2. Legg ved relevante skjermbilder eller videoer som viser hvor det går galt.

    Dersom det er en hastesak, kan du ringe kundeservice på 22 54 17 00 og taste 2.

    Åpningstider: 09:00-15:00

  • Hvor lang tid tar det før jeg har tilgang til tjenesten etter at jeg har kjøpt det?

    Du får tilgang til tjenesten rett etter at kjøpet er gjennomført, mer informasjon om innlogging kommer på e-post.

Håndbøker

  • Slik kommer du i gang med Virkes håndbøker (video-introduksjon)

    Her har du en liten veiledningsvideo som hjelper deg med å komme i gang med håndboken din:

  • Hvordan får de ansatte tilgang til håndboken?

    Åpen Lenke (Anbefalt)

    Med åpen lenke kan den ansatte komme rett inn i håndbøkene uten passord. Dette slås på i administrasjonspanelet. Denne lenken må selv distribuers til de ansatte.

    Manuell registrering av lesere

    Fyll ut *obligatoriske felter, når du er ferdig med registreringen trykker du på "legg til".

     Mottager vil så motta en velkomstmail fra Handbok@virke.no som ser slik ut:

    Hei (Navn på mottager),

    Velkommen til (Virksomhet's) Personalhåndbok og HMS-håndbok.

    Utforsk håndbøkene for å finne svar på spørsmål og holde deg oppdatert.

    Uansett om du er på mobilen eller PC-en, er håndbøkene alltid tilgjengelig.

    Logg deg inn i håndboken her > skriv inn mailadressen din > neste > sett passord

    Med vennlig hilsen (Virksomhet)

    En tjeneste levert avLogo Virke

    Dersom kollegaen din ikke mottar denne informasjonen kan det være lurt å...

    • Spørre om kollega kan sjekke spamfilter og søppelpost
    • Sjekke at e-postadressen er skrevet riktig 
  • Slik redigerer du håndbøkene

    1. For å redigere en publisert versjon, må du først opprette en kladd.

    2. Når du trykker på “Opprett en kladd”, vil du få opp flere alternativer. Velg “Kopier publisert håndbok (basert på mal)”.

    3. Når du er fornøyd med endringene og klar for at de ansatte skal se oppdateringen, trykker du på “Publiser” oppe i høyre hjørne.

    4. Vipps, så er versjonen oppdatert og håndboken endret!

  • Hva betyr de ulike rollene?

    Det finnes hovedsakelig tre forskjellige roller:

    1. Eier - Administrator: Har full tilgang til å administrere brukere og redigere håndboken.
    2. Forfattere: Kan redigere innholdet i håndbøkene.
    3. Lesere: Har kun lesetilgang til håndboken.

    I tillegg finnes det to spesielle tilgangstyper:

    • Midlertidig lesetilgang: Gir lesetilgang for en begrenset periode.
    • Åpen lenke: Alle med riktig URL-adresse kan lese håndboken.
  • Hvorfor finner jeg ikke håndboken vår under "Dine tjenester" på Virke.no?

    Kun eier av håndboken finner den under "Dine tjenester" på Virke.no.

    Hvis du er administrator i håndboken, kan du logge inn via følgende lenke: https://handbok.virkedigital.no/handbok. Vi anbefaler at du lagrer denne URL-en som et bokmerke i nettleseren din for enkel tilgang.

  • Hvordan logger eier inn i håndboksportalen for første gang?

    Eier mottar en e-post med innloggingsinformasjon til håndboksportalen da kjøpet er gjennomført. Det hender at denne kommunikasjonen  fra havner i søppelpost, spamfilter eller blir blokkert av person-/ bedrifts-innstillinger. Dersom dette er tilfellet må du finne frem til e-posten, eller følge denne lenken https://handbok.virkedigital.no/handbok og benytte Auth0 som innloggingsmetode.

  • Kan jeg skrive ut håndbøkene?

    Det er per i dag ikke mulig å skrive ut håndbøkene. 

E-signering

  • Slik kommer du i gang med e-signering (video-introduksjon)

    Her har du en liten veiledningsvideo som hjelper deg i gang med å signere dokumentene dine digitalt: 

  • Hvor finner jeg e-signeringsløsningen?

    E-signeringsløsningen er tilgjengelig både i Arbeidsgiverguiden og i Styres.

  • Mottager sier at de ikke har mottat e-post med varsel om e-signering

    Her er noen tips for å sikre at signeringen går som planlagt:

    • Kontroller at mottakerens e-postadresse er korrekt.
    • Be mottakeren sjekke spamfilteret, da e-poster ofte kan havne der ved en feil.
    • Informer mottakeren om at e-posten sendes fra .

    Dersom eposten ikke kommer frem, kan det skyldes en brannmur i e-postsystemet til mottager som blokkerer eposten. Vi anbefaler da å gjøre følgende:

    • Forsøk å teste e-signeringen med en annen epostadresse.
    • Be mottager ta kontakt med egen IT-ressurs for å undersøke om brannmuren blokkerer meldingen fra ikkesvar@virke.no.

     Ta kontakt med kundeservice. Hvis du har forsøkt alt over, ta kontakt med kundeservice@virke.no enten via e-post eller på tlf : 22 54 17 00 (tast 2).

  • Hvor mange e-signeringer får jeg hvert år?

    Du får 100 gratis e-signeringer per år. Kvoten oppdateres 01.01 hvert år.

  • Hva koster det å kjøpe flere e-signeringer

    Du kan kjøpe 100 ekstra signeringer for 1500 kr ved å kontakte kundeservice på 

  • Jeg får ikke lastet ned ferdig signert dokument

    Problemet kan oppstå når du bruker Microsoft Edge. For å laste ned dokumenter, gå til innstillinger og aktiver 'Spør meg hva jeg vil gjøre med hver nedlasting.

  • Må mottager ha norsk BankID for å signere?

    Ja, mottakeren må ha norsk BankID for å signere. BankID brukes til å bekrefte identiteten og signere dokumenter digitalt i Norge. Dette krever et norsk personnummer og en BankID avtale med en norsk bank.

  • Jeg finner ikke e-signeringen min, hva har skjedd?

    Virke oppbevarer avtaler i 30 dager etter at dokumentene har fått statusen "Avsluttede e-signeringer", deretter slettes dokumentene fra systemet i henhold til GDPR. Bruker er selv ansvarlig for å laste ned dokumentene til egen maskin.

Arbeidsgiverguiden

  • Om malene i Arbeidsgiverguiden

    Vi gjør det enkelt for deg å komme i gang på kort tid – uten å måtte bruke en advokat eller fagspesialist. 

    Slik fungerer det

    I Arbeidsgiverguiden finner du en rekke maler i Word eller PDF, som er utarbeidet av Virkes eksperter. Enkelte av malene finnes også på engelsk.

    Laste ned maler i Word/PDF
    • Finn malen du trenger under menypunktet 'maler'. 
    • Trykk "Last ned mal" for å laste ned dokumentet. Du kan deretter åpne dokumentet i Word/PDF for å redigere i dokumentet. 
  • Jeg finner ikke malen jeg leter etter i Arbeidsgiverguiden. Hva bør jeg gjøre?

    Som medlem i Virke har du tilgang til gratis rådgivning fra våre erfarne rådgivere og jurister.

    For å få svar på spørsmål knyttet til malen du søker, besøk forsiden på Virke.no og finn "Behov for juridisk rådgivning". Registrer saken din digitalt for å få raskere og mer effektiv hjelp.

  • Hva koster ekstra tilganger til Arbeidsgiveruiden?

    Ekstratilgang til Arbeidsgiverguiden koster 2000 kr + mva per person. For å starte abonnementet for ekstratilganger, vennligst ta kontakt med vår kundeservice på 

  • Hvor finner jeg e-signering i Arbeidsgiverguiden?

    E-signering finner du i menyen øverst til høyre i Arbeidsgiverguiden.

Styres

  • Om malene i Styres

    Vi gjør det enkelt for deg å komme i gang på kort tid – uten å måtte bruke en advokat eller fagspesialist. 

    Slik fungerer det

    I Styres finner du en rekke maler i Word eller PDF, som er utarbeidet av Virkes eksperter. Enkelte av malene finnes også på engelsk.

    Laste ned maler i Word/PDF
    • Finn malen du trenger under menypunktet 'maler'. 
    • Trykk "Last ned mal" for å laste ned dokumentet. Du kan deretter åpne dokumentet i Word/PDF for å redigere i dokumentet. 
  • Jeg finner ikke malen jeg leter etter i Styres. Hva bør jeg gjøre?

    Som medlem i Virke har du tilgang til gratis rådgivning fra våre erfarne rådgivere og jurister.

    For å få svar på spørsmål knyttet til malen du søker, besøk forsiden på Virke.no og finn "Behov for juridsik rådgivning". Redgistrer saken din digitalt for å få raskere og mer effektiv hjelp.

  • Hvor finner jeg e-signering i Styres?

    E-signering finner du i menyen øverst til høyre i Styres.

Starthjelp bærekraft

  • Slik kommer du i gang med Starthjelp bærekraft (Video-introduksjon)

    Her har du en liten veiledningsvideo som hjelper deg i gang med bærekraftsarbeidet i virksomheten din: 

  • Hvem i Virke kan jeg snakke om bærekraft med?

    Tord Dale

    Leder for bærekraft

    +4740451414

    Solveig Irgens

    Prosjektleder/seniorrådgiver

    +4793401781

Kundeservice

Har du ikke funnet svar på spørsmålet ditt? Ta kontakt med vår kundeservice via telefon eller e-post. Vi er her for å hjelpe deg!

Telefon: 22 54 17 00 Tast 2
E-post: 
Åpningstid: 0900-1500

Medlemskap i Virke

Som medlem får du som arbeidsgiver mange fordeler.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene