Enklere å drive virksomhet
Å drive en virksomhet er ofte unødvendig komplisert. Særlig for små og mellomstore bedrifter kan det være krevende å navigere i lovverk og byråkrati. En norsk gjennomsnittsbedrift har omtrent 10 ansatte. Et komplekst og tidkrevende byråkrati gjør hverdagen vanskelig for mange, særlig fordi ansatte gjerne har flere ansvarsområder og mindre tid til å sette seg inn i regelverk og rapporteringsrutiner.
Vi mener dette skal til:
Hver tredje virksomhet i handels- og tjenestenæringen oppgir at det er svært eller ganske vanskelig å håndtere kontakten med det offentlige1. Komplekse lover og regler skaper administrative byrder. Mengden av byråkrati kan oppfattes som overveldende. Det offentlige må i mye større grad gjøre det det enkelt å følge krav, lover og regler, i tillegg til at dialogen med næringslivet må bli betydelig lettere.
Målet er at alle reguleringer skal utformes slik at de er enkelt håndterbare for en virksomhet med 10 ansatte.
Det må bli enklere å følge lover og regler
Mange virksomheter opplever kompliserte lover og regelverk som et rettssikkerhetsproblem: Mindre bedrifter mangler gjerne ressurser til å sette seg inn i kronglete regelverk, men hvis de uforvarende bryter en regel, hviler hele ansvaret på dem.
Når myndighetene vedtar en labyrint av lover, som selv det offentlige sliter med å navigere i, oppleves det urettferdig at små og mellomstore virksomheter straffes for å gå seg vill. Det må ikke være en konkurransefordel å drive useriøst. Likevel opplever mange som ønsker å følge lovverket at det er ressurskrevende og går utover konkurransekraften. Kriminelle og useriøse slipper billig unna og kan utkonkurrere seriøse virksomheter. Derfor må det bli enklere å drive seriøst.
Regjeringen bør sette i gang et omfattende arbeid for å forenkle lover og regler. De kan starte med Arbeidsmiljøloven.
Mål: Redusere kompleksiteten i lover og regler for å gjøre det enklere for virksomheter å etterleve kravene.
Tiltak:
-
Arbeidsmiljøloven må forenkles
Mer av verdiskapingen må bli igjen i virksomheten
Det er avgjørende at Norge har et skatte- og avgiftssystem som i større grad fremmer arbeid, verdiskaping, norsk eierskap og grønn omstilling. Skatte- og avgiftssystemet må tilpasses digitaliseringen og den internasjonale utviklingen, samt sikre like vilkår mellom norske og multinasjonale selskaper som opererer i Norge.
Mål: Skape et mer forutsigbart og rettferdig skattesystem som støtter vekst og investeringer.
Tiltak:
-
Det må bli enklere å følge merverdiavgiftsreglene
-
Norske virksomheter må få bedre konkurranseforhold i den internasjonale konkurransen
-
La handels- og tjenestenæringene velge om de vil drive kontantfritt
Mer tid må brukes til verdiskaping
Hver tredje virksomhet oppgir at det er svært eller ganske vanskelig å være i dialog med det offentlige Norge. Flere opplever at rapporteringskravene går utover driften.
Mange prosesser og rutiner kan forenkles eller fjernes, uten at det går på bekostning av kvalitet eller sikkerhet.
Mål: Redusere byråkratiske hindringer for å gjøre det enklere å starte og drive bedrift.
-
Utredningsinstruksen må følges
-
Mindre tid til rapportering
-
Antall krav til interne kontroller må reduseres
-
Offentlige søknadsprosesser må samordnes og forenkles
Siste nytt
-
: Virke får gjennomslag for standardformat (EHF) for elektronisk faktura
Finansdepartementet og Næringsdepartementet har satt ut et oppdrag til Skatteetaten om å utrede innføring av EHF-formatet (Elektronisk HandelsFormat) som standard i hele næringslivet. Det vil da sannsynligvis bli en realitet i 2025. I handelen er det allerede i bruk i mange bedrifter, kjeder og bransjer, med store effektiviseringsgevinster, bl.a i byggenæringen og byggevarehandelen. Effektiviseringspotensialet kan imidlertid ikke tas helt ut før alle bruker det samme formatet. Nå kommer det krav om at alle bruker samme format.
Bruk av formatet er i dag frivillig for den enkelte fakturautsteder. Offentlig sektor har på sin side satt som betingelse at leverandører må fakturere i EHF-formatet. Det har vært ventet at bruken av EHF skulle skyte fart også i privat sektor, men utviklingen har stagnert. Det innebærer at heller ikke de som har tatt i bruk EHF vil kunne hente full effektiviseringsgevinst. Bedriftene må fortsatt håndtere flere «fakturaformater» fra sine leverandører. Regnskap Norge, som Virke samarbeider med for å fremme forenkling for næringslivet, har beregnet forenklingsgevinsten til fem milliarder kroner for hele næringslivet ved å gå over til EHF.
Se pressemelding fra regjeringen: Vil gi bedriftene en enklere hverdag
-
: Innføring av standardformat (EHF) for elektronisk faktura
Forslag om at elektronisk faktura skal bygge på standard dataformat har vært oppe flere ganger. Snart kan det bli en realitet. Myndighetene har løftet frem saken med sikte på å fremme et forslag om bruk av EHF-formatet (Elektronisk HandelsFormat) som standard i hele næringslivet, sannsynligvis neste år. I handelen er det allerede i bruk i mange bedrifter, kjeder og bransjer, med store effektiviseringsgevinster. Effektiviseringspotensialet kan imidlertid ikke tas helt ut før alle bruker det samme formatet.
Bruk av formatet er i dag frivillig for den enkelte fakturautsteder. Offentlig sektor har på sin side satt som betingelse at leverandører må fakturere i EHF-formatet. Det har vært ventet at bruken av EHF skulle skyte fart også i privat sektor, men utviklingen har stagnert. Det innebærer at heller ikke de som har tatt i bruk EHF vil kunne hente full effektiviseringsgevinst. Bedriftene må fortsatt håndtere flere «fakturaformater» fra sine leverandører.
Regnskap Norge, som Virke samarbeider med for å fremme forenkling for næringslivet, har beregnet forenklingsgevinsten til fem milliarder kroner for hele næringslivet ved å gå over til EHF.
Vi mener det skal være enkelt å drive virksomhet i Norge. For at vi skal få til det, må vi ha et effektivt byråkrati, hensiktsmessige lover og regler som er lette å forstå, samt et skatte- og avgiftssystem som i større grad fremmer arbeid, verdiskaping, norsk eierskap og grønn omstilling.
Fortell oss hva DU mener bør gjøres for at arbeidshverdagen skal bli enklere
-
Gebyr for behandling av forbrukerklager hos Forbrukertilsynet og FKU
Fra 1. juli 2024 må alle forbrukere som ønsker å få en sak behandlet til mekling hos Forbrukertilsynet og i Forbrukerklageutvalget (FKU) betale et saksbehandlingsgebyr.
Gebyrene skal betales av forbrukere som sender inn sine saker til behandling, og utgjør i dag 255 kr for en sak til mekling hos Forbrukertilsynet og 1277 kr for en sak for Forbrukertvistutvalget.
For Virkes medlemmer er det i dialogen med kundene nyttig å kjenne til at klageadgangen til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, som tidligere var kostnadsfri, nå innebærer at det skal betales et gebyr for behandling av saken.
Ved et forlik etter mekling kan det avtales hvem som skal dekke kostanden av behandlingen av saken gjennom mekling for Forbrukertilsynet. Hvis forbrukeren krever å få gebyrkostnadene erstattet av i forbindelse med en sak for Forbrukertvistutvalget, vil utvalget ta stilling til spørsmålet ved behandling av saken.
-
Lovendring fra 1. oktober: Innskjerpet rett til kontant betaling
Stortinget har vedtatt endringer i finansavtaleloven som styrker forbrukernes rett til å betale med kontanter. Plikten til å tilby kontant betaling gjelder kun ved salg fra salgslokaler med betjening. Salgsboder utendørs og kiosker der kunden står ute faller utenfor.
Plikten til å tilby kontant betaling vil heller ikke gjelde for salg av varer fra automater, i ubetjente salgslokaler og lokaler som bare en begrenset krets av personer har adgang til. Plikten gjelder ikke ved kjøp der beløpet er høyere enn 20 000 kroner. Virke advarte i høringen mot at denne innskjerpingen vil virke fordyrende og vanskeliggjøre digital forretningsutvikling.
Endringene vil tre i kraft fra 1. oktober.
Se også:
Kontaktpersoner
Slik bruker du medlemskapet
Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.